Winst overkomt je niet, winst moet je plannen!

Hoezo? Je weet toch niet welke omzet je gaat halen? Hoe moet je dan weten welke winst je gaat behalen?

Gisteren had ik een collega aan de telefoon. Althans, hij is de boekhouder en ik ben de adviseur. Een groot verschil in denken en doen! Ik vroeg hem of onze gezamenlijke klant al een prognose had gemaakt voor dit jaar. “Niet dat ik weet”, antwoordde hij.

Ik dacht meteen: wat een gemiste kans! Tot hij het volgende antwoord gaf: “Maar het is niet zo moeilijk. Je weet de vaste kosten en dan hoop je dat ze de omzet gaan behalen, die ze nodig hebben om genoeg winst te maken.

Serieus? Met andere woorden: Hij hoopt dat zijn klant genoeg inkomsten heeft om komend jaar het eten van de kinderen te kunnen betalen.

De basis is de winst.

Wat ben ik blij dat ik dan aan tafel mag zitten met deze klant. We draaien het namelijk om. De basis is de winst. Hoeveel heeft mijn klant minimaal nodig om te kunnen leven. Vervolgens berekenen wat er nodig is aan omzet. En dan gaan we een plan maken hoe we deze omzet gaan behalen. We maken het klein. Een jaaromzet wordt een maandomzet en vervolgens weer een weekomzet. Mijn klant weet volgende maand precies welke omzet hij per week moet gaan behalen.

Zit hij eronder? Bijsturen! Zit hij erboven? Top! Een buffertje voor een mindere week.

Deze klant hoeft zich alleen maar te focussen op het behalen van deze weekomzet. De rest volgt vanzelf.

En de boekhouder registreert. En over een jaar spreken we elkaar weer en zegt hij tegen mij: Pffff, ze hebben het gelukkig weer gehaald! En ik gniffel met hem mee, want dat wist ik natuurlijk op 21 januari 2021 al!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *