Gevoel kost geld!

Afgelopen week werd ik gebeld door onderneemster Yvon. Yvon heeft mijn online presentatie bijgewoond over bedrijfsovernames en bedrijfswaarderingen. Dit kwam voor haar op het juiste moment. Ze was namelijk zelf bezig met een overname.

Yvon belde heel enthousiast op en vertelde dat de verkoop doorging. Gefeliciteerd, zei ik. Wat een mooie nieuwe uitdaging! Zij vroeg mij of ik nog tips had waar zij rekening mee moest houden bij de overname.

Jazeker heb ik die! De allerbelangrijkste: neem niet zomaar alles klakkeloos over en maak daar goede afspraken over. Ik heb het dan over lopende contracten, zoals de huur, onderhoudscontracten en een energiecontract.

Het is ‘slechts’ een overname van inventaris en voorraad in het geval van een eenmanszaak of Vennootschap onder Firma. Alle contracten staan op naam van de verkopende partij. Dan moeten ze sowieso overgezet worden. Een ideaal moment om goed naar de kosten te kijken voordat je er mogelijk weer voor jaren aan vastzit.

Die huur is veels te hoog. Of de omzet is te laag. Het is maar hoe je er naar kijkt.

We keken even specifiek naar de huur. De huur bedroeg meer dan 25% van de omzet. “Daar moet je echt iets mee doen. Die huur is veels te hoog. Of de omzet is te laag. Het is maar hoe je er naar kijkt.”

Dat betekent onderhandelen met de verhuurder. “Mmm”, gaf Yvon aan. “Dat vind ik moeilijk.”

“Dat snap ik,” zei ik, “maar dit is nu direct geld verdienen voor een hele lange termijn.”

“Ik laat vooral mijn gevoel spreken,” zei Yvon.

“Dat is natuurlijk helemaal aan jou om er wel of niet iets mee te doen. Maar weet wel: gevoel kost geld!” De geboorte van een nieuwe uitdrukking.

Want lieve ondernemers. Die verhuurder voelt natuurlijk aan zijn water dat er in deze tijden iets aan de huur moet gebeuren. Het kan niet zo zijn dat ondernemers dit jaar als bosjes om gaan vallen. Daar gaan ook die verhuurders niet blij mee zijn. Zij zitten straks met al die lege panden. En zij zijn dan de volgende, die om gaan vallen. Dus omlaag die huurprijs en begin er maar zo snel mogelijk mee. Dan valt de schade misschien nog een beetje mee.

Alleen zo’n verhuurder gaat daar natuurlijk nooit zelf over beginnen. Dat moet jij doen, lieve ondernemer! En dat is lastig, want vaak zijn die verhuurders niet echt te vermurwen als het gaat om huurverlaging. En verplaats je is in hen: het is vaak een tweede bron van inkomsten, een belegging, een pensioen, een appeltje voor de dorst. Ik zou het ook niet heel erg leuk vinden als daar ineens een behoorlijke knip in wordt gezet. Maar een streep erdoor is nog veel erger!

Het grote sleutelwoord tot de oplossing: zorg voor een goede communicatie met je verhuurder en trek samen op! Dan is er heel veel mogelijk. Benader hem niet alleen als je iets nodig hebt van hem, maar zie hem als zakenpartner. Nodig hem uit bij een feestelijke gebeurtenis. Deel je successen, maar ook je dieptepunten. En kijk dan eens hoe ver je kunt komen.

En zit er nog steeds geen beweging in te krijgen? Dan ga je toch naar een ander pand? Ik weet het. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar vaak kom je toch tot een overeenkomst als je de daad bij het woord voegt. Je moet alleen met samengeknepen billen durven te zitten….

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *