De accountant
Je hebt ze nodig. Of je het nu leuk vindt of niet: de accountant! Ze spreken vaak een andere taal. Vaak met veel moeilijke woorden. Iets wat jij als ondernemer maar moeilijk begrijpt. En aan de andere kant begrijpen ze jou ook vaak niet. Waarom je bepaalde keuzes maakt. En soms teveel risico’s neemt. Maar je kunt niet zonder ze! Ze maken jouw jaarrekening, doen misschien ook wel de aangifte btw en loonbelasting. Je wordt ontzorgd in de salarisadministratie. En wie weet nemen ze wel de hele boekhouding uit handen. Het is dus wel zo fijn om ze een beetje te vriend te houden.
Het grootste irritatiepunt van de accountant
Ze hebben eigenlijk maar één heel groot irritatiepunt. En als je die weet te tackelen, dan stijg je direct in waarde bij jouw accountant. Accountants hebben de allergrootste hekel aan ondernemers, die te laat hun facturen van hun bedrijf over de schutting heen gooien. Ondernemers, die er zelf een rotzooitje van maken, maar wel verwachten van de accountant dat ze de puinhoop opruimen. En dan ook nog het liefst op de laatste dag van de aangifte BTW. Daar krijgen ze echt een punthoofd van.
Dat jij de facturen van jouw bedrijf te laat over de schutting heen gooit
Waarom het een rode vlag oplevert bij de boekhouder
Ik neem je mee in de wereld van de accountant. Dan begrijp je misschien iets beter waarom jouw accountant hier altijd zo op loopt te hameren. Accountants zijn van nature blauwe personen (ze houden van structuur, processen en regelmaat). Afspraak is afspraak. Dat geldt ook voor de boekhouding. Zij snappen niet dat je ondernemer kunt zijn zonder een goede degelijke boekhouding. Zij begrijpen niet dat je beslissingen kunt nemen zonder dat de boekhouding helemaal is bijgewerkt (ik wel: want jij kijkt op jouw bankrekening om beslissingen te nemen). Zij vinden de boekhouding het belangrijkste onderdeel van het bedrijf. Want zonder boekhouding kun je niks, zegt de accountant. Hier zit al een stukje miscommunicatie.
Het proces van de accountant
De meeste ondernemers moeten eens per kwartaal aangifte BTW doen. Dat gebeurt in januari, april, juli, oktober. Een accountant heeft een portefeuille van tussen de 50 en 150 bedrijven. Vier keer per jaar zitten de accountants met een piekmoment in die maand. Dan schuiven ze al het werk aan de kant en concentreren ze zich alleen maar op de aangiften omzetbelasting. Wat gebeurt er als al deze bedrijven in de laatste tien dagen van die maand hun cijfers aanleveren? Juist, stress en chaos. Overuren en doorwerken in de weekenden. Slapeloze nachten. En als de maand voorbij is, dan hebben ze weer even rust. En dan begint het hele circus drie maanden later weer opnieuw.
Daarom vindt de accountant het prettig om alle gegevens zo snel mogelijk aangeleverd te krijgen. Zodat ze relaxed het werk kunnen afronden. En meer tijd overhouden om jou bijvoorbeeld een goed advies te geven.
Goede adviseur
Wist je dat goede accountants een lijstje bijhouden met ondernemers, die structureel hun cijfers te laat aanleveren? En wist jij dat er accountants zijn, die voor het einde van het jaar deze klanten bellen en de samenwerking opzeggen? Waarom? Ze willen alleen maar met leuke klanten werken en niet met klanten, die continue voor gedoe zorgen.
Goede accountants houden een lijstje bij met ondernemers, die structureel hun cijfers te laat aanleveren.
Dan denk je natuurlijk: dan ga ik gewoon naar een ander. Probleem opgelost. Nou mooi niet. Er is op dit moment een enorm tekort aan accountants. Er zijn behoorlijk wat kantoren, die geen nieuwe klanten meer aannemen. Ze zitten vol en hebben niet genoeg capaciteit om verder te kunnen groeien. Dus óf je moet het zelf gaan doen (wat in geval van een jaarrekening onmogelijk is) óf je komt terecht bij een minder goede accountant. Eentje die wel alles accepteert. Maar het advies dan achterwege laat. Want daar is dan geen tijd meer voor.
Tips
Hoe zorg je nu voor een glimlachende accountant? Dat is niet zo moeilijk. Gewoon ervoor zorgen dat je tijdig jouw facturen instuurt. maar wat is nu precies tijdig? In ieder geval moet je ervoor zorgen dat je alle facturen van het vorige kwartaal voor de 7e van de maand hebt aangeleverd (januari, april, juli en oktober). Nog liever zorg je ervoor dat je elke dag bij bent met de boekhouding. Zodra je een factuur hebt ontvangen, stuur je hem direct door naar de accountant (of het boekhoudpakket). Niet wachten tot die factuur is betaald, maar zodra je hem hebt ontvangen.
Dat geeft de accountant namelijk een glimlach. Hij/zij kan direct in de eerste week beginnen. Maar het levert jou als ondernemer ook heel erg veel op. Namelijk tijd. Niet meer al dat gedoe met die bonnetjes op zondag aan de keukentafel. Het is net zoals de afwas doen. Als je het iedere dag doet, kun je ook elke dag van schone borden eten. Want met aangekoekte resten wil je niet blijven zitten. En je zult merken dat je er lol in krijgt op het moment dat je helemaal bij bent. (of het in ieder geval een stukje leuker gaat vinden)
Wil jij weten hoe je on top of mind kan komen bij jouw accountant? Laten we dan samen eens in gesprek gaan!