Macaroni

Mijn moeder maakte macaroni altijd op 3 manieren. De normale variant met alles erop en eraan, de kindervariant voor mijn broertje en zusje met alleen gehakt en schelpjes (ieuw, al die vieze dingen erin, die eet je toch niet) en voor mij: macaroni zonder gehakt, maar met gebakken schmeck. (Ken je het nog? Ingeblikt vlees?)

Ik hield niet van gehakt. (Nog steeds geen fan van trouwens).

Mijn moeder was gek!

Nu denk ik, mijn moeder was gek! Voor een ieder iets anders maken. Het resultaat was wel dat we het allemaal zonder te klagen opaten. Maar wat een werk om iedereen tevreden te houden!

(Ik maak me er nu ook wel eens schuldig aan bij mijn kinderen. Ik wil ook wel eens een keer iets anders eten)

Maar als je er goed over nadenkt dan is het eigenlijk waanzin. Je kunt niet iedereen tevreden stellen en je altijd maar aanpassen aan de ander!

Waarom doe je dat dan als ondernemer wel? Als ik vraag aan ondernemers wie hun ideale klant is of hun doelgroep, dan roept 90% standaard: ik heb geen specifiek doelgroep. Iedereen is welkom!

Maar dat is waanzin! Ga je dan 10 verschillende varianten macaroni maken? Om het iedereen naar de zin te maken? Houdt het gewoon bij 1! Maar dan wel een knettergoede. Eentje die aansluit bij jouw ideale klant en waar hij/zij heel blij van wordt. En de rest, die verwijs je door naar een collega. Zo help je toch iedereen.

Mijn ideale klant is elke ondernemer, die past in een winkelstraat.

Alleen niet met macaroni, want dat heb ik nog nooit gemaakt. Bij mij krijgen ze een goed gegaarde risotto met truffel erop!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *